Kurs C++ - #8 konsola oraz windows.h
- Kurs C++
- Czym jest C++?
- Kompilatory - czym są i ich rodzaje
- Środowiska programowania
- #1 Pierwsze kroki i zmienne
- #2 Wejście i wyjście
- #3 Operacje matematyczne
- #4 operacje logiczne
- #5 zmienna string
- #6 pętla for
- #7 Pętla while i do while
- #8 konsola oraz windows.h
- #9 std::string
- #10 Klasy (class)
- #11 std::vector i tabele
- #12 Kółko i krzyżyk
- Wszystkie strony
#8 Konsola oraz windows.h
system(polecenie) - używa polecenie z Windows Command Prompt (cmd)
#define _WIN32_WINNT 0x0500 - definiujemy wersje minimalną wersję windows'a na której można uruchomić aplikację, w tej definicji to Windows 2000
Wszystkie definicje:
- 0x0400 // Windows NT 4.0
- 0x0500 // Windows 2000
- 0x0501 // Windows XP
- 0x0502 // Windows Server 2003
- 0x0600 // Windows Vista
- 0x0600 // Windows Vista
- 0x0600 // Windows Server 2008
- 0x0600 // Windows Vista
- 0x0601 // Windows 7
- 0x0602 // Windows 8
- 0x0603 // Windows 8.1
- 0x0A00 // Windows 10
- 0x0A00 // Windows 10
HWND - obiekt okna w windows.h
struct - definicja struktury
RECT - struktura składająca się z 4 zmiennych long
Jeśli chcemy wyczyścić okno konsoli z tekstu:
system("cls");
Jeśli chcemy zapałzować program na czas następnego wejścia z klawiatury:
system("pause");
Przykładowo gdy chcemy zablokować możliwość zmiany wysokości i szerokości okna konsoli, należy użyć:
HWND console = GetConsoleWindow(); // bierzemy instancje okna konsoli jako zmienną console
SetWindowLong(console, GWL_STYLE, GetWindowLong(console, GWL_STYLE) & ~WS_MAXIMIZEBOX & ~WS_SIZEBOX); // wyłączamy możliwość zmainy wysokości i szerokości okna konsoli
RECT consoleRect;
GetWindowRect(console, &consoleRect); // ta funkcja zmienia wartości zmiennej consoleRect na wymiary okna konsoli
MoveWindow(console, consoleRect.left, consoleRect.top, 800, 600, TRUE); // zmieniamy wysokość i szerokość okna konsoli na 800x600 pikseli
Struktury:
Składnia struktury:
struct nazwa {
zmienne
};
Przykłady:
struct vector3d {
double x;
double y;
double z;
};
struct uczen {
std::string imie;
std::string nazwisko;
};
Czyszczenie konsoli:
FreeConsole();
Proste wyświetlanie tesktu przy użyciu windows.h (MessageBox):
MessageBox(0, "komunikat", "tytul", MB_OK);
Wyświetlanie tekstu przy użyciu funkcji MessageBox:
std::wstringstream ss;
ss << zmienna;
MessageBox(0, ss.str().c_str(), "tytul", MB_OK);
Zadanie 1: Napisz program który wyświetla tekst, kasując wcześniejszy
Zadanie 2: Napisz program który wyświetla strukturę składającą się z 5 dowolnych zmiennych
Zadanie 3: Napisz program który będzie wyświetlać tekst na MessageBox, wprowadzony przez użytkownika w konsoli